Identyfikacja wizualna i branding
Czemu jest tak ważana w biznesie?

Czym jest identyfikacja wizualna?

Poświęć chwilę, aby pomyśleć o jednej ze swoich ulubionych marek. Logo, witryna sklepowa, kolor lub niezapomniana kampania reklamowa prawdopodobnie wpadną Ci do głowy. To dlatego, że identyfikacja wizualna marki jest potężnym narzędziem do opowiadania historii firmy, budowania sympatii klientów i zwiększania przychodów. Grafik tworzy identyfikację wizualną dla marki. Ta skutecznie wykonana może przekazać określone uczucie lub przesłanie bez słów. Ale źle zaprojektowana tożsamość może wprowadzać klientów w błąd przez nijakie komunikaty i chaotyczną grafikę. Nic więc dziwnego, że spójne marki mają 3,5-krotnie większą widoczność niż marki niespójne.

Identyfikacja wizualna a tożsamość marki

Pomyśl o osobie, która jest towarzyska i kreatywna (tożsamość marki) i jest znana z noszenia ekscentrycznych strojów i biżuterii (tożsamość wizualna). Tożsamość marki daje klientom uczucia, które kojarzą z Twoją firmą, i składa się ze wszystkiego, co tworzy markę jako całość. Obejmuje twoje wartości, misję, ton i głos, przewodniki po stylu, osobowość marki, unikalne rekwizyty wartości, zasoby wizualne i wiele innych. Identyfikacja wizualna jest częścią tożsamości marki, ale koncentruje się na tym, jak marka jest reprezentowana wizualnie. Wymaga odrębnego podejścia od tożsamości marki, ale musi uzupełniać markę. Dlatego za identyfikację wizualną zwykle odpowiadają projektanci i twórcy, podczas gdy marketerzy i zespoły brandingowe odpowiadają za tożsamość marki. Są to dwie odrębne działy, które razem tworzą spójny wizerunek marki.
Logo powinno być uniwersalne, proste w formie, łatwe do zapamiętania i świetnie prezentować się w różnych zastosowaniach.

Elementy dobrej identyfikacji wizualnej

Każdy element brandingu współpracuje ze sobą, tworząc jednolitą tożsamość, która komunikuje język wizualny Twojej marki. Oto niektóre elementy, które składają się na Twoją tożsamość wizualną. Jest to logotyp, kolory, typografia, fotografia, spójne grafiki na social mediach, ilustracje i ikony.
Krótko mówiąc, Twoje logo to symbol, który natychmiast identyfikuje Twoją markę. Używając kolorów, kształtów, typografii, a czasem sloganu, dobre logo to takie, które holistycznie ucieleśnia markę i wywołuje pozytywne uczucia. Bez względu na to, jakiego rodzaju logo używa Twoja marka, powinno ono pomóc w przekazaniu tożsamości Twojej marki. Na przykład logo znaku słownego, które składa się z nazwy firmy, jest dobrym wyborem dla marek, które chcą, aby ich nazwa się wyróżniała. Jeśli nazwa Twojej marki jest długa, być może lepiej pasowałby znak literowy lub logo z monogramem. Niezależnie od tego, Twoja identyfikacja wizualna powinna zawierać blokadę logo, która zawiera wszystkie elementy logo w ostatecznej pozycji i może być odpowiednio dostosowywana do różnych kontekstów.
Kolory marki wybrane przez Ciebie będą kształtować Twoją identyfikację wizualną
w każdym punkcie styku. Pamiętaj, że ta paleta kolorów odgrywa ważną rolę
w postrzeganiu Twojej marki i tym, jak potencjalni klienci mogą myśleć o Twojej marce. Zrozumienie znaczenia psychologii kolorów i odczuć związanych z określonymi odcieniami będzie stanowiło podstawę Twojego procesu twórczego. Pamiętaj, aby wybrać kolory, które są funkcjonalne i odpowiednie. Ponieważ kolory marki będą używane w różnych kontekstach, paleta musi być również wszechstronna. Na przykład kopia witryny, posty w mediach społecznościowych i materiały drukowane powinny być brane pod uwagę podczas obrazowania, jak kolory będą wyglądać w różnych zasobach marki.

Jeśli chodzi o wybór skutecznej typografii dla Twojej marki, nie ma jednego uniwersalnego podejścia. Zamiast tego rozważ wpływ typografii na dostarczaną wiadomość. Od kroju pisma do kerningu (odstępy między literami), typografia odgrywa główną rolę w wywoływaniu nastroju, ustalaniu tonu i kultywowaniu rozpoznawalności marki.

„Obraz jest wart tysiąca słów”, a jeśli chodzi o fotografię Twojej marki, jest to okazja do przekazania historii Twojej marki za pomocą obrazów i filmów, wzmacniając Twoją tożsamość wizualną Wybierając zdjęcia do zasobów, takich jak witryna internetowa lub posty w mediach społecznościowych, zwróć uwagę na styl, kompozycję i tematykę zdjęć lub filmów, aby zapewnić spójność wizualną treści. To klucz do stworzenia markowego i spójnego wyglądu. Ponieważ fotografia może być tak ekspresyjna, klienci mogą łatwo poczuć markę. Jeśli używasz wizerunków ludzi, pamiętaj o uwzględnieniu szeregu różnorodnych modeli, aby każdy mógł zobaczyć swoje odbicie w Twojej marce.

Strategia w brandingu

Dobrze zdefiniowana strategia marki pomoże Ci wyselekcjonować tożsamość marki, która połączy Twoje cele, wartości i cele w jednym miejscu. W tych ramach będziesz w stanie przewidzieć swoją tożsamość wizualną i zachować spójność. Od strony internetowej po posty w mediach społecznościowych, zasoby wizualne są łatwo rozpoznawalne i odzwierciedlają tożsamość marki. Skuteczna strategia pomoże w zdobyciu potencjalnych klientów i buduje wizerunek marki premium.